חיפוש
  • Yaron Ayalon

מצנח רחיפה, מהלכי נחיתה!


מצנח הרחיפה הינו כלי טיס לכל דבר, אולם הינו ייחודי במינו. בכתבה זו נבחן את ייחודיותו.

בכל כלי טיס אנו מבחינים בשלושה שלבים בטיסה:

  1. ההמראה - היא המביאה את כלי הטיס למצב טיסה. במצנח רחיפה ההליך הוא הנפת הכנף. כאשר הכנף מונפת, אנו מאיצים תוך כדי ריצה למצב שכח העילוי משתווה למשקל ומתנתקים לתוך המדרון. במהלך ההמראה במצנח רחיפה אפשר לעצור, לבטל, להתחרט ולתקן.

  2. הטיסה היא השלב הבא ועליו ארחיב בהמשך הכתבה.

  3. הנחיתה במצנח רחיפה - נחיתה בכלי טיס ממונעים ניתן לבטל ו"ללכת סביב”, דבר שאינו אפשרי בכלי טיס לא ממונעים, כמו מצנח רחיפה.

בכל כלי הטיס המקובלים בעולם הליך הנחיתה בו יש לבצע הקפה מעל השדה. להקפה יש מספר פאות (5). הראשונה נקראת צלע מתה - היא הצלע בהקפה בה הטייס עובר מעל השדה ובוחן אותו.

הצלע השנייה נקראת צלע צולבת, בה הטייס פונה מציר המסלול (בעולם מקובל לבצע פניה שמאלית, כל עוד לא הייתה הפניה שונה).

אחרי הצלע הצולבת, פונים לצלע עם הרוח ובעצם עוברים במקביל למסלול עד לתחילתו. הצלע הבאה נקראת צלע בסיס והיא הצלע הניצבת למסלול. מטרתה להביא את כלי הטייס לתחילת המסלול.

הצלע האחרונה נקראת פיינל והיא צלע ההנמכה הסופית.

במצנח רחיפה - מעצם היותו לא ממונע, אנו מבצעים את ההקפה בתאם לגובה הגעתנו וייתכן ונבצע רק חלק מהתהליך.

בדרך כלל אנו מגיעים ל"בסיס השדה”, זה החלק שדומה לצלע ה"פיינל". במידה והגענו לגובה רב, מעל ה"פיינל” נבצע שמיניות הנמכה. את השמיניות מבצעים תוך כדי פניה לתוך הרוח (מבצעים פניות של יותר מ-180 מעלות).

כאשר הגענו לגובה הרצוי לנו, נפנה לכיוון הרוח.

עתה אנו בוחנים את מצבנו אל נקודת הנחיתה.

קיימים שלושה מצבים:

הראשון - כאשר אנו רואים את נקודת הנחיתה יורדת מתחתינו. זהו הסימן שאנו גבוהים מעל קו הגלישה הרצוי.

מצב שני - אנו רואים את נקודת הנחיתה עולה כלפי מעלה, סימן שאנו נמוכים מדי מתחת לקו הגלישה הרצוי.

מצב שלישי - אנו רואים את נקודת הנחיתה שאינה עולה ואינה יורדת. זאת אומרת שאנו נמצאים בקו הגלישה הרצוי.

במקרה הראשון, שאנו גבוהים מעל קו הגלישה, ניתן לבצע מספר מהלכים. הראשון - לעבור לעמידה, מה שיגדיל את הגרר של מצנח רחיפה ויקטין את יחס הגלישה.

דבר שני - יש למשוך מעט ברקסים, להאט ולהגדיל את הגרר, מה שיקטין את יחס הגלישה. במידה ואנו עדיין גבוהים, ניתן לבצע פניית S אשר תגדיל את הדרך אל נקודת המגע.

כאשר נגיע לקו הגלישה הרצוי יש לשחרר את הברקסים לקבלת מהירות נאותה. יש למשוך את מהלך הברקסים בגובה של 2-3 מ׳ לחצי המהלך ובגובה 1.5 מטר יש לבצע פלייר (משיכה חזקה של הברקס עד סוף ההלך שלהם) ולהיות מוכנים לריצה.

כאשר אנו נמוכים מדי (מצב בו אנו רואים את נקודת הנחיתה עולה כלפי מעלה), סימן שאנו מתחת לקו הגלישה הרצוי. יש לבצע גישה משוחררת ולשחרר את הברקסים למינימום, כאשר הידיים למעלה. עלינו להישאר במצב ישיבה עם הרמת רגליים כדי להקטין את הגרר. בגובה 1.5 מ׳ נבצע משיכת ברקסים מבוקרת בהתאם להתנהגות הכנף, נעבור לעמידה ונבצע נחיתה.

כאשר הגישה היא על קו הגלישה הרצוי, יש לשחרר את הברקסים לקבלת מהירות נאותה ולמשוך את מהלך הברקסים בגובה של 2-3 מטר לחצי המהלך. אז, בגובה 1.5 מטר יש לבצע פלייר (משיכה חזקה של הברקס עד סוף ההלך שלהם) ולהיות מוכנים לריצה.

מקווה שהבנתם את שלבי הנחיתה במצנח רחיפה.

במידה ויש לכם שאלות, אשמח שתשלחו לנו הודעה ונענה בהקדם.

#המראה #נחיתה #מצנחרחיפה #כיווןהרוח

60 צפיות

רח׳ אצ״ל 11, רמת גן

© כל הזכויות שמורות לעגור מצנחי רחיפה

הרשם וקבל הטבות, חדשות ומבצעים